امروز: پنج شنبه 03/02/06 ساعت: 11:31:46

تعویض مفصل شانه

روندهای تکمیلی درمان

بلافاصله پس از عمل جراحی، برنامه تمرینی سبکی برای شما آغاز خواهد شد. این برنامه کمک می کند تا قدرت و دامنه حرکتی قبلی شانه خود را دوباره به دست آورید. این برنامه به شکل اختصاصی برای شما طراحی می شود و ممکن است با حرکاتی ساده در انگشتان، مچ و آرنج آغاز شود. این حرکات خود بخود باعث افزایش دامنه حرکتی شانه می شوند. شما به ادامه دادن تمرین در منزل نیاز خواهید داشت. متخصص فیزیوتراپی به شما دستورالعمل های کاملی ارائه می دهد. این نوع ورزش درمانی، تاثیر بسزایی در روند بهبود و موفقیت عمل خواهد داشت. در واقع، درمان می تواند تا چند هفته پس از جراحی ادامه داشته باشد. دکتر یا فیزیوتراپ با شما در مورد امکان رانندگی و انجام سایر فعالیت های بدنی صحبت خواهد کرد. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که زمان بهبودی برای هر بیمار متغیر است. همچنين بخیه ها چند هفته بعد از عمل برداشته می شوند. البته بخیه های زیر پوستي احتیاجی به برداشتن ندارد. جهت ترميم بهتر و سریعتر، از غوطه ور کردن ناحيه جراحی شده در آب، پیش از اینکه کاملا بچسبد و خشک شود، بپرهیزید.

پس از جراحی، روش های گوناگونی برای کنترل درد استفاده می شوند. این روش ها ممکن است میان پزشکان جراح، متفاوت باشد. برخی از بیماران ممکن است برای کمک به کنترل درد از روش بی حسی کنترل شده (PCA) استفاده کنند. با این روش، مصرف دارو را کنترل کرده و در حین بهبودی با مدیریت درد توسط پزشک احساس راحت تری خواهید داشت. در حین جراحی، درد از طریق بیهوشی عمومی و مهار عصب آن ناحیه کنترل می شود. بعد از بهبودی، احتمالا جراح به ارزیابی پیشرفت روند بهبودی سالانه شما خواهد پرداخت. این گونه ارزیابی ها ممکن است با استفاده از عکس رادیولوژی یا بدون آن و با معاینه انجام شود.

 

دستورالعمل های انجام فعالیت های روزمره

جهت جلوگيري از هرگونه پيشامد نامناسب و تسريع روند بهبودي کامل، پزشک جراح، توصيه هايی بسيار مهم ارائه می دهد که در اين قسمت به بعضي از آنها می پردازیم:

- اطمینان حاصل کنید که بازوی تحت عمل جراحی گرفته شما در جلو و کنار شما  قرار دارد. در حین خوابیدن یا استراحت کردن، قرار دادن یک بالش زیر آرنج بازوی جراحی شده به حفظ موقعیت شانه کمک خواهد کرد.

- از وارد آوردن فشار مضاعف به دست مورد عمل قرار گرفته برای کارهايي که فشار شديد به عضلات وارد مي کند، مثل بلند شدن از زمين و تخت، پرهيز کنيد.

- برنامه تمريني در منزل يا جلسات فيزيوتراپي تجويز شده را بطور کامل و مستمر انجام دهيد.

- از حرکات شانه بيش از حد در چند هفته اول اجتناب کنيد.

- از یک همراه جهت انجام امور روزمره خود کمک بگیرید و از فعاليت هاي عادي و زود هنگام، پرهيزکنيد.

- در ورزش هاي سنگين و با فعاليت بالا شرکت نکنيد.

- از بلند کردن اجسام سنگين (بيشتر از 2 کيلوگرم) در يک ماه اول بعد از جراحی، خودداري کنيد.

 

تمرینات ورزشی

توانبخشی مناسب تحت راهنمایی دکتر جراح، به بهبودی موفقیت آمیز تر شما منجر خواهد شد. در هفته اول بعد از عمل جراحی، اغلب بیماران قادر به ادامه دادن فعالیت های در سطح مچ و فعالیت هایی مانند تایپ کردن و نوشتن، که نیازی به بالا بردن بازو ندارد، هستند. این بیماران بسته به وضعیتی که دارند، می توانند چهار تا پنج هفته پس از جراحی، رانندگی را  نیز با نظر جراح خود شروع کنند. حتي  فعالیت های پيشرفته اي مانند گلف در نهایت قابل انجام است. اما انجام این گونه فعالیت های پیشرفته می بایست پس از بررسی توسط پزشک جراح شما باشد.

اغلب بیماران بلافاصله پس از عمل جراحی، تحت نظارت متخصصین درمانی خود شروع به انجام تمریناتی می کنند. اما از برخی بیماران خواسته می شود تا زمان اجازه جراح برای انجام تمرین، منتظر بمانند. این روند معمولا پس از اولین معاینه بعد از عمل جراحی انجام میشود. در هر یک از این دو مورد، ادامه دادن این تمرینات در منزل حائز اهمیت است.

تمرین های ورزشی به حفظ و افزایش دامنه حرکتی شانه جایگزین شده، کمک خواهد کرد. این تمرین ها موقع دراز کشیدن و زمانی که شانه تحت عمل جراحی در حالت سکون قرار دارد، به بهترین نحو ممکن انجام می شوند. زمانی که بخیه ها کشیده شده اند، قبل از شروع تمرین ها برای نرم کردن شانه جراحی شده می توانید از دوش آب گرم  یا از کیسه آب گرم استفاده کنید.

در ادامه تمرینات ورزشی مختلفی بیان شده است که در این قسمت به چند نمونه از آن پرداخته میشود:

به پشت بخوابید و شانه هایتان را شل کنید. مچ سمت عمل شده خود را با دست مخالف بگیرید. به آرامی دست عمل شده خود را بکشید و آن را بالای سرتان بیاورید. از دست سالم خود به منظور تقویت قدرت برای حرکت دادن شانه عمل شده استفاده کنید. هدف به حداقل رساندن درد در حین ورزش می باشد. این تمرین را 10 مرتبه پشت سرهم انجام دهید و بطور متوسط 3-5 بار در طول روز انجام دهید.

برای انجام تمرین بعدی متخصص فیزیوتراپی شما باید یک وسیله لوله ای شکل در اختیار شما بگذارد. در حالت خوابیده، شانه هایتان را شل کنید و وسیله را با دو دست خود بگیرید و آنها را در وضعیت قائم نسبت به بدن خود قرار دهید. شانه عمل شده خود را به آرامی به سمت خارج حرکت دهید. توجه شود که همواره از بازوی سالم خود به منظور تقویت نیرو برای به حرکت در آوردن شانه عمل شده خود استفاده کنید. همانند سایر تمرینات، تاکید میشود این حرکات به آرامی انجام شود. این تمرین نیز روزی 3 تا 5 بار و هر بار 10 مرتبه قابل انجام است.

فراموش نکنید اجتناب از کشیدن بیش از حد تاندون ها و فشار وارد کردن به بازوی عمل شده  الزامی است.

 

رژیم های غذایی

در صورتی که نیاز به رژیم غذایی خاصی داشته باشید حتما پزشک معالج شما از انجام آن شما را آگاه خواهد کرد. در حالت کلی نیاز به رژیم غذایی نمی باشد. سعی کنید غذای سالم شامل میوه و سبزیجات  و مایعات زیاد مصرف کنید یا اینکه میتوانید از مکمل های غذایی مناسب استفاده کنید. رژیم غذایی مناسب باعث میشود که عضلات و بافت های شما سریعتر ترمیم شود، آهن خون شما را بالا برده تا میزان خونی که در حین عمل از دست دادین جبران شود.

 

مراجعه به پزشک

بعد از انجام چند نوبت معاینات منظم بعد از عمل تعویض مفصل شانه، بیمار سالانه یک تا دو بار باید توسط جراح مورد معاینه قرار گیرد تا از سلامت و کارکرد شانه شما آگاه شود .

همچنین در مورد هر گونه درد یا تورم غیر عادی در اطراف مفصل و هر گونه محدودیت  غیر عادی در حرکت مفصل بعد از جراحی به پزشک خود سریعا گزارش دهید.


       

تهران، خیابان ولیعصر، پایین تر از اسفندیار، خیابان بابک بهرامی، پلاک 39

کد پستی: 1968654851

تلفن تماس: 57784000 21 (98+)

فکس: 57784120 21 (98+)

پست الکترونیکی: info@tehransutures.com

No.39, Babak Bahrami St., Vali-e-Asr Ave., Tehran 19686, IRAN

Postal code: 19686-54851

Tel: (+98) 21 57784000

Fax: (+98) 21 57784120

Email: info@tehransutures.com