امروز: جمعه 03/02/07 ساعت: 23:18:21

ترمیم رباط و آسیب های ورزشی

روندهای تکمیلی درمان

رفتار بیمار بعد از عمل جراحی، در روند بهبود او بسیار موثر است. در ادامه مراقبت های لازم بعد از عمل بیان می شود.

بعد از انجام عمل جراحی باید کارهای زیر را انجام دهید:

شرکت در تمرینات منظم و سبک ورزشی برای حفظ قدرت و حرکت مفصل و انجام احتیاط های لازم برای جلوگیری از آسیب وصدمه. در اثر پارگی مجدد تاندون یا منیسک بیمار مجبور به انجام عمل رویژن خواهد شد 

دستورالعمل های انجام فعالیت های روزمره

 لزوما همه بیماران پس از انجام عمل جراحی به کلینیک جهت توانبخشی و فیزیوتراپی فرستاده نمی شوند. در این شرایط امکانات لازم را جهت اقامت خود در خانه فراهم آورید. در این مدت دوستان و آشنایان و یا حتی پرستاران خانگی میتوانند شما را در انجام امور روزانه یاری کنند.

- استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی می توانند زندگی روزمره شما را راحت تر کنند. لطفا با پزشک خود در رابطه با وسایلی که وی برای شما توصیه می کند و این که شما از کجا می توانید آنها را اجاره ویا خریداری کنید، صحبت نمایید.

هنگام راه رفتن در محیط خانه با دقت گام بردارید و سعی کنید نقاطی که میتوانند پر خطر باشند را شناسایی کنید. مخصوصا مراقب موانعی که میتوانند باعث افتادن شما روی زمین شوند باشید.

 از هر گونه حرکات شدید و ناگهانی که سبب ایجاد فشارهای آنی روی مفصل می شود دوری کنید. فشار وارد شده را بین دو پا تقسیم کنید. حتی به پای جراحی شده خود اجازه دهید تا قسمتی از این فشار را تحمل کند چرا که سبب تسریع  بهبود و افزایش میزان ثبات مفصل زانو می شود.

تمرینات ورزشی

حرکات ورزشی که در ادامه ارایه می شوند عموما برای بیماران مبتلا به پارگی تاندون توصیه می شود . شما باید قبل از شروع این حرکات ورزشی در مورد مناسب و کار آمد بودن این حرکات با فیزیوتراپیست یا پزشک جراح خود  مشورت کنید . این حرکات ورزشی باید روزی یک تا سه بار انجام شوند و تنها در صورتی انجام شوند که باعث به وجود آمدن درد و یا افزایش علایم نشوند .

 انقباض عضلات داخلی چهار سر ران در وضعیت ثابت :

زیر زانوی خود یک حوله قرار دهید تا عضلات چهار سر ران خود را منقبض کنید. انگشتان دست خود را روی عضلات داخلی چهار سر ران قرار دهید تا در طول انقباض سفتی مفاصل را احساس کنید. به مدت ۵ ثانیه در این وضعیت پای خود را نگه داشته و  سپس رها کنید. این حرکت را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

 

کشش عضلات چهار سر ران :

برای حفظ تعادل از یک صندلی یا میز استفاده کنید . پاشنه پای خود را به سمت باسن خود قرار دهید . زانوهای خود را کنار هم قرار دهید و کمر خود را صاف کنید تا در قسمت جلوی ران خود کششی را احساس کنید . به مدت ۵ ثانیه در این وضعیت پای خود را نگه داشته و سپس رها کنید . این حرکت را ۵ الی ۱۰ مرتبه تکرار کنید تا حدی که کشیدگی ملایم تا متوسطی را احساس کنید .

 

ورزش هایی که برای شما مضر هستند :

هر ورزشی که مستلزم خم کردن شدید زانو ها می باشد می تواند برای زانو مضر باشد. با این تعریف، فعالیت های ورزشی که در آنها خم می شوید یا می پرید مانند بسکتبال، فوتبال، تنیس و بدمینتون، برای زانوها مضر می باشد. توجه داشته باشید ورزشکاران حرفه ای با گذراندن دوران بدن سازی و تقویت عضلات، احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهند. ضمن این که قبل از شروع ورزش نیز بدن خود را به طور اصولی و مناسب گرم می کنند. به همین دلیل میزان آسیب در آنها کمتر می باشد.

 کدام ورزش برای شما مفید است ؟

شنا کردن اولین گزینه پزشکان است. شنا به جز شنای کرال پشت برای زانوها بسیار مفید است. علاوه بر شنا می توان در قسمت کم عمق استخر قرار گرفته و به مدت ۱۵ دقیقه در مسیر عرض استخر راه رفت.  این کار موجب می شود تا بدون وارد آمدن فشار بر مفصل زانوی آسیب دیده عضلات اطراف آن تقویت شود تا وزن اندام های فوقانی به مفصل زانو وارد نیاید.

دومین گزینه پیاده روی است. پیاده روی سریع اگر قبلا آسیبی در زانوهایتان نداشته اید مشکلی ندارد اما به زانو های آسیب دیده آسیب می رساند.

رژیم های غذایی

طی دوره درمان غذای متعادل شامل پروتیین اضافی نظیر گوشت، ماهی، مرغ، پنیر، شیر و تخم مرغ مصرف کنید. افزایش مصرف مایعات، سبزیجات و میوه های مختلف از یبوست ناشی از کاهش فعالیت جلوگیری خواهد کرد.

مراجعه به پزشک

۱۰ الی ۲۰ روز پس از انجام عمل جراحی با مراجعه به پزشک معالج، بخیه های زده شده روی زانو  کشیده می شود. به طور معمول پزشک از شما می خواهد تا پس از تکمیل دوره فیزیوتراپی (حدود ۳ ماه بعد از انجام جراحی) جهت معاینه مراجعه کنید.


       

تهران، خیابان ولیعصر، پایین تر از اسفندیار، خیابان بابک بهرامی، پلاک 39

کد پستی: 1968654851

تلفن تماس: 57784000 21 (98+)

فکس: 57784120 21 (98+)

پست الکترونیکی: info@tehransutures.com

No.39, Babak Bahrami St., Vali-e-Asr Ave., Tehran 19686, IRAN

Postal code: 19686-54851

Tel: (+98) 21 57784000

Fax: (+98) 21 57784120

Email: info@tehransutures.com