امروز: شنبه 03/02/08 ساعت: 05:50:06

تعویض مفصل شانه

روند انجام عمل جراحی

در اتاق عمل، شما تجهیزات متفاوتی را میبینید که از آنها برای بررسی و ثبت علایم حیاتی از جمله فشار خون، ضربان قلب و تنفس شما استفاده میشود.

پزشک و پرستار بیهوشی قبل از عمل در مورد نوع بیهوشی شما که ممکن است به صورت بی حسی یا بیهوشی کامل باشد با شما صحبت خواهند کرد و داروهایی برای کنترل درد در حین و بعد از عمل جراحی به شما تزریق خواهد شد. در اتاق عمل متخصص بیهوشی بیمار را ویزیت می کند و بسته به نوع بیهوشی (عمومی یا موضعی)، فرآیند بیهوشی با استفاده از داروهای بیهوشی انجام می شود و سپس شانه را با محلولی خاص تمیز و استریل می شود.  

جراحی با برش سطح فوقانی شانه شما آغاز می شود، به طوری که پس از انجام برش، مفصل نمایان می گردد. زمانی که استخوان ها برای جراحی به طور کامل قابل رویت شدند، با استفاده از روش ها و ابزار دقیق خاصی قسمت های آسیب دیده استخوان ها برداشته شده و استخوان های باقیمانده جهت پذیرش ایمپلنت شکل داده می شوند. 

سپس پروتز ها با استفاده از ابزار جایگذاری مخصوص، به استخوان ها متصل می شوند. اتصال پروتز با استخوان یا از طریق سیمان انجام می شود که در اینصورت پروتز را پروتز سیمانی می نامیم و یا اتصال پروتز به استخوان بدون سیمان و به وسیله پرس فیت انجام می شود. زمانی که جراح از تناسب و عملکرد پروتزها و نیز از حرکت مفصل جدید رضایت پیدا کرد، محل برش مواد تمیز کننده مخصوص شستشو شده و بسته می شود این روند عمل در حالت نرمال جراحی حدود 2 ساعت طول می کشد.

 

ریسک های احتمالی عمل جراحی

در هر نوع جراحی، ریسک هایی وجود دارند و این موضوع تنها شامل جراحی تعویض مفصل شانه نیست. در مقایسه با سایر جراحی ها، ریسک های کلی مربوط به جراحی تعویض مفصل شانه مانند واکنش نامناسب نسبت به بیهوشی، سکته یا حمله قلبی بیشتر نیستند.

موارد زیر از جمله عوارض محتمل ناشی از تعویض مفصل شانه هستند:

- در رفتگی:

در ماه اول پس از جراحی هر گونه جابجایی شانه از موقعیت اصلی می تواند باعث در رفتگی (از جا در رفتن پروتز)  شود. خوشبختانه این عارضه، قابل پیشگیری است. اغلب جراح ها استفاده از گردن آویز را برای محافظت از شانه توصیه می کنند. با این وجود، حتی در گردن آویز، اگر بازو به سمت عقب برده شود شانه می تواند دچار دررفتگی شود. اگر شانه شما دچار دررفتگی شد، بلافاصله به پزشک جراح خود اطلاع دهید. پزشک جراح دستورالعمل های لازم برای کمک های فوری به شما را در بیمارستان یا یکی از نزدیکترین واحد های اورژانس ارائه می دهد.

- شل شدن ایمپلنت و خوردگی آن:

تعویض مفصل شانه به شکل معمول، به احتمال 90 تا 95 درصد بیش از ده سال مي تواند دوام داشته باشد. با این وجود با گذشت زمان، ایمپلنت ممکن است به اندازه ای دچار خوردگی شده باشد (واکنش فلز با بافت بيولوژيک) و نیاز به تعویض مجدد داشته باشد. به منظور کاهش این خوردگی، از هر گونه فعالیت شدید یا مکرر اجتناب کنید. پزشک جراح شما در این زمینه راهنمایی های کلی را در مورد چگونگی انجام فعالیت با مفصل شانه جراحی شده ارائه خواهد داد. برای اطمینان از بی نقص بودن انجام هر گونه فعالیت خاص، از پزشک جراح خود توصیه های لازم در این زمینه را بپرسید.

- عفونت:

اگر چه عفونت در هر نوع عمل جراحي و  جراحی هاي  تعویض مفاصل بطور کلي مورد قابل رخدادي است، در تعويض مفصل شانه نيز این یک عارضه جدی است که ممکن است در ناحيه عمل یا در عمق اطراف پروتز رخ دهد و نیازمند درمان فوری می باشد. در برخی موارد، به منظور از بین بردن کامل عفونت هاي شديد، ایمپلنت ها باید خارج شوند و در برخي با آنتي بيوتيک قابل درمان هستند. بسیاری از عفونت ها قابل پیشگیری هستند.

- آسیب دیدن عصب یا رگ خونی:

همانند سایر جراحی ها، ریسک آسیب به اعصاب یا رگ های خونی در طول جراحی تعویض مفصل شانه وجود دارد، هر چند که احتمال این ریسک به شدت پائین است. به علاوه، زمانی که شما پس از جراحی در بیمارستان بستری هستید، به منظور پیشگیری از بروز چنین آسیب هایی به طور منظم، تحت نظارت پزشک یا پرستار قرار می گیرید. اگر احساس بی حسی یا ضعف در دستان خود دارید، بلافاصله به پرستار یا پزشک خود اطلاع دهید.


       

تهران، خیابان ولیعصر، پایین تر از اسفندیار، خیابان بابک بهرامی، پلاک 39

کد پستی: 1968654851

تلفن تماس: 57784000 21 (98+)

فکس: 57784120 21 (98+)

پست الکترونیکی: info@tehransutures.com

No.39, Babak Bahrami St., Vali-e-Asr Ave., Tehran 19686, IRAN

Postal code: 19686-54851

Tel: (+98) 21 57784000

Fax: (+98) 21 57784120

Email: info@tehransutures.com